Godkendt fakta

Top 10 årsager for en slap penis

Erektil dysfunktion er en almindelig seksuel forstyrrelse hos mænd, der karakteriseres ved manglende evne til at opnå eller opretholde en erektion. Dette kan påvirke selvværd og forhold negativt. Selvom det kan forekomme efter puberteten, ses det oftest hos mænd over 40. Alder øger sandsynligheden for dysfunktionen. Årsagerne varierer, men her er de ti mest almindelige.

Dr. Søren Nielsen, MD

Medicinsk gennemgået af

Dr. Søren Nielsen, MD, Medicinsk rådgiver

Udgivet: May 12, 2024

min læsning

Top 10 årsager for en slap penis

Indholdsfortegnelse

#1 Alder

Risikoen for erektil dysfunktion stiger med alderen. Ligesom mange andre sundhedsproblemer bliver erektil dysfunktion ikke kun mere almindelig, men forværres også med alderen. Ifølge eksperter oplever 2-12% af mændene over 40 nogen form for erektil dysfunktion. Procentdelen af mænd påvirket af erektil dysfunktion stiger med stigende alder. Over halvdelen af mændene over 70 år står over for erektil dysfunktion eller nogle af dens symptomer.

Alder

#2 Stillesiddende Livsstil

Eksperter mener, at overvægtige mænd har en højere risiko for erektil dysfunktion end sunde mænd. Derudover kan usunde madvalg og mangel på motion også øge risikoen for erektil dysfunktion. Dette skyldes, at testosteron i din krop begynder at blive omdannet til østrogen, hvis du er overvægtig. Dog kan dette problem løses, hvis du begynder at motionere, træffe sunde madvalg og tabe dig. Hvis du er overvægtig og oplever symptomer på erektil dysfunktion, er det bedst at ændre din livsstil, og du vil se resultater. Kig nærmere på vores TRT-behandlinger, hvis du er interesseret i at tabe dig.

Stillesiddende Livsstil

#3 Præstationsangst

Præstationsangst

#4 Rygning

Erektil dysfunktion kan også skyldes overdreven rygning. Tobak er kendt for at mindske blodgennemstrømningen i kroppen. Det påvirker også blodgennemstrømningen til din penis. Med utilstrækkelig blodforsyning og -gennemstrømning til penis bliver det svært at opnå og opretholde en erektion. Dog kan dette problem vendes eller i det mindste kontrolleres, hvis du stopper med at ryge. Hold op med at ryge, og du vil bemærke en forbedring i dit seksuelle liv.

Rygning

#5 Lave testosteronniveauer

Mænd med lave testosteronniveauer oplever også ofte erektil dysfunktion eller symptomer derpå. Udover ED er det også forbundet med andre problemer som søvnløshed, hårtab og lav sexlyst. Dine testosteronniveauer kan nemt fastslås gennem en blodprøve. De kan også styres med medicin. Du vil bemærke, at dine symptomer på ED bliver bedre, når dine testosteronniveauer når det optimale niveau.

Lave testosteronniveauer

#6 Diabetes

ED er også almindeligt blandt mænd, der lider af diabetes. Din risiko for at få ED stiger til 50%, hvis du har høje blodsukkerniveauer. Så hvis du har høje blodsukkerniveauer, skal du følge din læges råd og træffe sunde livsvalg, så dine symptomer på ED ikke forværres. Tag de rigtige medicin mod diabetes og informer din læge, hvis du har nogen symptomer på erektil dysfunktion.

#7 Højt kolesterol og hjertesygdomme

Højt kolesterol og højt blodtryk er også almindelige årsager til erektil dysfunktion. Der er en interessant sammenhæng mellem erektil dysfunktion og mænds hjertesundhed. Det ses, at mænd, der har ED, ofte bliver diagnosticeret med nogen form for hjerteproblemer efter noget tid. Hvis du derfor har symptomer på ED, men er sund på andre områder, så bed din læge om at undersøge dit hjerte. Forebyggende foranstaltninger kan hjælpe dig med at forebygge hjertesygdomme.

Højt kolesterol og jertesygdomme

#8 Bivirkninger af Medicin

Erektil dysfunktion kan også opstå som en bivirkning af visse medicin. Dette inkluderer blodtryksmedicin, antidepressiva, smertestillende medicin med opioider, medicin mod mavesyre, og antihistaminer. Andre medikamenter kan også bidrage til at forårsage erektil dysfunktion. Hvis du tager medicin og oplever symptomer på erektil dysfunktion, bør du konsultere din læge og overveje at ændre medicinen. Udover medicin kan erektil dysfunktion også skyldes overforbrug af rekreative stoffer og alkohol. Vær derfor opmærksom på, hvad du indtager i din krop, da det kan føre til alvorlige problemer som erektil dysfunktion.

Bivirkninger af Medicin

#9 Kønssygdomme

Kønssygdomme kan også føre til erektil dysfunktion. Almindelige seksuelt overførte sygdomme som gonoré, HIV, viral hepatitis og klamydia kan forårsage infektioner i prostatakirtlen. Dette kan påvirke din seksuelle præstation og føre til erektil dysfunktion. Derfor er det vigtigt at behandle både prostatarelaterede problemer og kønssygdomme, hvis du ønsker optimal præstation i sengen.

Kønssygdomme

#10 Prostatakræft eller betændelse

En usund prostata kan også føre til erektil dysfunktion. En af komponenterne i sæd produceres af prostata. Hvis prostata ikke fungerer ordentligt, kan det medføre symptomer på erektil dysfunktion. Godartet prostatahyperplasi kan muligvis ikke forårsage ED, men de medicin, der bruges til at behandle det, kan forårsage det. Ud over prostatakræft kan betændelse i prostata også føre til ED. Det medfører ofte smertefuld ejakulation og problemer med at opnå erektion. Hvis du har nogen problemer med prostata, skal du derfor konsultere din læge om risikoen for ED og forebyggende foranstaltninger.

Bivirkninger af Medicin

Book Tid

Du bedes vælge “ÅBNINGSTILBUD POTENSKLINIKKEN  - Shockwave Terapi (DKK 850,00)" for at komme ind til den rette behandler.

Bemærk at første behandling er en konsultation med vores sygeplejerske samt behandling med en varighed på 60 min i alt. Får man ikke behandling, betaler man 500 kr. for konsultationen.

Vi tager kun imod MobilePay

Book tid